کنترل عصبانیت با چند تکنیک و اقدامات کاربردی

مهار کردن خشم برای اغلب افراد کاری دشوار است زیرا در مواقع عصبانیت هیچ یک از ما نمی توانیم تسطل کافی بر روی خود داشته باشیم و در نهایت خشم و عصبانیت خود را به شکل های مختلفی بروز می دهیم. اما با این تفاسیر نیز این کار غیر ممکن نیست و تنها با افزایش آگاهی برای تسلط بر روی عصبانیت می توان بر این مورد غلبه کرد در این راستا خیلی از مقالات به تحلیل و بررسی پرداخته اند و شیوه ها و راهکارهای مختلفی را برای غلبه بر عصبانیت ارائه داده اند ما نیز در این مقاله به مهم ترین این راهکارها و ترفندها اشاره خواهیم کرد. اما پیش از هر چیز باید به این مطلب اشاره کرد که برای مهار خشم فرد باید آگاهی و دانش خود را درباره خود افزایش دهد افرادی که می دانند چه مواردی می تواند بر روی آن ها تاثیر منفی داشته باشد سعی می کنند با شیوه های آگاهانه خود را از این مشکل دور کنند.

شیوهای تاثیرگذار کنترل عصبانیت:

به طور کلی غلبه بر خشم فرایندی است که طی آن فرد یاد می گیرد نشانه های رسمی عصبانیت را بشناسند مدیریت کردن عصبانیت نیاز به درک و درایت خود فرد دارد جالب است بدانید در بسیاری از مقالات اینگونه اشاره شده است که عصبانیت یک احساس نرمال و متقابل در فرد است. در حقیقت با شیوه های مهار خشم ما یاد می گیریم که چگونه آن را مدیریت کنیم و در زمان هایی که در معرض عصبانیت هستیم با دور کردن خود از محیط یا صبوری کردن مانع بروز آن شویم. برای مثال: برای دوری از ترافیک می توانید مسیرهایی را انتخاب کنید که خلوت تر هستند یا پشت ترافیک موسیقی گوش دهید و خودتان را سرگرم کنید.

یکی از شیوه های تاثیرگذاری که می تواند شما را از خشم دور نگه دارد و به عنوان یکی از راه های کنترل خشم و مدیریت آن شناخته می شود فکر کردن به عاقبت بروز عصبانیت است خیلی از ما با بروز عصبانیت ممکن است موجب رنجش عزیزانمان شویم و یا حتی در محیط های اجتماعی با کنترل نکردن خشم ممکن است در مسیرهای خطرناک تری همچون قتل قرار بگیریم با این وجود ممکن است بگویید که در زمان عصبانیت اصلا نمی توانید درست فکر کنید و همین موجب می شود تا عمل نسنجیده انجام دهید. ما در اینجا به شما نشان می دهیم که چگونه طی چند مدت زمانی بر روی خودتان کار کنید تا بیش از هر چیز صبوری کردن و درست فکر کردن را در چنین مواقعی بیاموزید.

راه در روها را بشناسید:

افزایش مهارت کنترل خشم با چند تمرین ساده امکان پذیر است اگر در مواقع عصابنیت درست نمی توانید فکر کنید شاید بهترین راه است که به چیزهایی که موجب عصبانیت شما می شوند فکر کنید در مقابل نیز به چیزهایی فکر کنید که موجب خونسردی شما می شوند حالا می توانید از این تکنیک استفاده کنید تا خود را کمتر در معرض محیط هایی قرار دهید که موجب عصبانیت شما می شوند. در مواقعی که عصبانی می شوید سعی کنید نفسی عمیق بکشید و به دنبال یک راه حل منطقی برای کنترل عصبانیت باشد اما باید توجه داشته باشید که در هر مرحله و در هر راه حل تنها باید صبوری کنید.

راه های کنترل عصبانیت

فراموشی:

چگونه در کنترل کردن خشم موفق باشیم؟ فراموشی یکی از مواردی است که می تواند در این زمینه به شما کمک کند افرادی که خیلی راحت فراموش می کنند و می گذرند راحت تر خشم خود را کنترل می کنند.
از بهترین روش هایی که می توان کنترل عصبانیت به کار برد بخشیدن و فراموش کردن است افرادی که کمتر به دنبال مقصر هستند و تنها سعی می کنند در زندگی فردی با گذشت باشند کمتر عصبی می شوند و در نهایت آرامش بیشتری در زندگی خود دارند. خیلی از افراد زمان هایی که عصبی می شوند نمی توانند درست فکر کنند و افکار منفی را در ذهن خود گسترش می دهند که در نهایت با پیشمانی برای آن ها همراه است.

گوش دادن را تقویت کنید:

شاید در اغلب موارد گوش دادن به دیگران بتواند از شدت دعواها کم کند زمانی که تصادف می کنید تنها سعی کنید به فرد مقابل گوش دهید و با این کار او را آرام کنید گوش دادن نشان دهنده ۳ چیز است: شما مراقب حرف زدنتان و صحبت های دیگران هستید، شما به دیگران و حرف های آن ها احترام می گذارید و اینکه احساس همدلی را در دیگران ایجاد می کنید هر یک از این نشانه ها می توانید از طریق گوش دادن به دیگران انتقال پیدا کند و در نتیجه موجب کنترل عصبانیت خواهد شد. در این راستا و در رابطه با مثال فوق می توان راهکارهای مثبت برای پیشگیری از عصبانیت در هنگام رانندگی کردن را برای مخاطبان ارائه داد که می توانند در لینک این تکنیک ها را مطالعه کنند.

چگونه فردی عصبی نباشم

آرام باشید:

خیلی اوقات بهتر است تا تمرین کنید که چگونه می توانید خود را آرام کنید در حقیقت تمرین های آرام بودن یکی دیگر از شیوه هایی است که می تواند در مهار کردن عصبانیت تاثیر بسزایی داشته باشد. نفس عمیق کشیدن، گوش دادن به موسیقی ملایم استراحت و … می تواند موجب آرام سازی روحی شود. برای اینکه آرام باشید باید از این تکنیک ها استفاده کنید: نفس خود را در سینه حبس کنید، از کلمات آرام کننده همچون نگران نباش یا آرام باش استفاده کنید، به دنبال تجسم تصاویر باشید و به سمت ورزش هایی بروید که موجب ریلکسی شما می شوند.

عادت های نادرست را شناسایی کنید:

خیلی از عادت های رفتاری در زندگی ما وجود دارد که زمینه ساز عصبانیت است به عنوان مثال یک فرد عصبانی همیشه در حال غر زدن است او ناسزا می گوید و پرخاشگر است بنابراین فرد می تواند با شناخت این نشانه ها بیشتر به رفتارهای خود فکر کند و سعی کند تا هر یک از این عادت های رفتاری نادرست را کاهش دهد.

کنترل صحیح عصبانیت

عصبانیت در فرد ریشه در عوامل مختلفی دارد ریشه یابی های متعددی که توسط روان شناسان انجام شده است نشان می دهد که فرد ممکن است در کودکی در معرض پرخاشگری هایی در محیط های خانوادگی قرار گرفته باشد و همین موضوع می تواند در بزرگشالی آستانه صبر و تحمل و خویشتن داری او را کاهش دهد. بنابراین می توان گفت که کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر پرخاشگری و عصبانیت هستند و به دلیل الگوبرداری هایی از والدین انجام می شود والدین باید بیشتر به رفتارهای خود توجه داشته باشند و توصیه می شود تا مشکلات پیش کودکان باز نکنند و از مشاجره کردن مقابل آن ها بپرهیزند. از این رو والدین می توانند با مطالعه مقاله “ کنترل کودک در هنگام عصبانیت ”  اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنند.

منبع : آرگا

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code